02 Jun 2015

15 Hari menjelang Ramadhan . Menghitung hari menantikan bulan ibadah Semoga Ramadhan tahun ini lebih sempurna dari tahun sebelumnya.

Hari ke-15 Syaaban lebih dikenali malamnya dengan nama "Nisfu Syaaban" akan ditutupkan buku amalan setahun sebelumnya. Maka  dibuka lembaran @ catatan  baru dengan segala persiapan untuk ibadah dan amalan seterusnya, tentunya Ramadhan yang dinantikan akan diisi dengan ibadah berlipat kali ganda.
Kunjungan tetamu dan anak-anak sekolah yang bersilih ganti sesungguhnya menjadi pengubat rindu dan pembakar semangat mereka untuk terus berusaha menjalani pengakhiran kehidupan dengan menambah melalui kelas-kelas mengaji yang diaturkan. Kesabaran dan ketabahan penghuni Rumah Wargaemas Warisan Kaseh  melalui hari-hari berikutnya bersama teman seusia sering mengamit kesayuan yang teramat. Mereka tabah mengisi masa lapang dengan mengikuti kelas mengaji dan tazkirah disamping beriadah ringan membelek tanaman sayuran disekeliling premis ini. Bertapa berat mata memandang ,berat lagi bahu memikul.
Alhamdulillah mereka ada peningkatan dan ada yang telah pulang kepangkuan keluarga dengan penuh bersemangat untuk memulakan episod baru kehidupan bersama anak-anak, menantu dan cucu. Kalau tahun lalu mereka bersama penghuni Rumah Warisan Kaseh ,Alhamdulillah tahun ini mereka telah bersama keluarga kembali.

Kami di Rumah Warisan Kaseh mengucapkan selamat menyambut Ibadah Puasa kepada ayahanda bonda dan nenda yang telah bersama keluarga semula semoga Allah terus mengurniakan kesabaran kepada mereka. Sesunggunya sesuatu yang berlaku atas diri kita adalah ujian dari Allah. Kepada waris yang telah bersama mereka semula ikhtibar dan pengajaran mestilah dituai dari semua yang telah berlaku. Allah Maha Pengampun dan Maha Pemberi. 

Tiada ulasan: